Tietoliikenneyhteydet kuntoon hankkeen avulla

Kyläverkon rakentaminen etenee vaiheittain suunnittelusta ja kilpailutuksesta toteutukseen ja verkon ylläpitoon. Prosessi perustuu yhteistyöhön ja suunnitelmallisuuteen, joka mahdollistaa toimivan ja pitkäikäisen ratkaisun alueen tarpeisiin.

Ihmisiä pöydän äärellä tekemässä suunnitelmaa
Maaseutu.fi kuvapankki

Suunnittelu

Suunnittelu alkaa kysynnän ja aktivoinnin kautta. Kun kysyntä on vahvistettu ja aktivointia tehty, voidaan hanke käynnistää. Seuraavat vaiheet ovat
sitouttaminen, verkon suunnittelu, projektointi, toteutus ja dokumentointi.

Sähkötaakkapyörä
Maaseutu.fi kuvapankki

Kilpailutus

Ohjeet kilpailutuksen järjestämiseen.
Parhaat käytännöt ja vinkit
onnistuneeseen kilpailutukseen.
Yleisimmät sudenkuopat ja niiden
välttäminen.

Valokuitua rakennetaan hiekkatien varteen.
Maaseutu.fi kuvapankki

Hankkeen toteuttaminen

Kyläverkkohanke etenee vaiheittain kyläläisten kiinnostuksen kartoittamisesta suunnitteluun, rahoitushakemuksiin, rakentamiseen ja lopulta verkon käyttöönottoon. Onnistuminen edellyttää sitoutumista, huolellista suunnittelua ja yhteistyötä sekä viranomaisten että kyläyhteisön kesken.

Joukko ihmisiä hymyilee tyytyväisesti maatalon pihalla
Maaseutu.fi kuvapankki

Verkon ylläpito

Verkon ylläpito edellyttää ennakoivaa huoltoa, selkeää
viestintää, valvontaa ja dokumentointia, jotta
käyttövarmuus säilyy ja ongelmatilanteet pysyvät
hallinnassa. Hyvin toteutettu ylläpito parantaa verkon
toimintavarmuutta, pidentää sen käyttöikää ja varmistaa
käyttäjille luotettavan palvelun.

Suunnittelu

Kyläverkon suunnitteluvaiheessa edetään vaiheittain kysynnän kartoituksesta varsinaiseen suunnittelutyöhön. Prosessiin kuuluu kyläläisten aktivointi, hankkeen käynnistäminen ja sitouttaminen, sekä verkon tekninen ja taloudellinen suunnittelu. Jokaisessa vaiheessa valmistellaan myös rahoitukseen ja luvitukseen liittyviä asioita, jotta projektin toteutus on mahdollista sujuvasti ja hallitusti. Vaiheet etenevät kronologisesti, mutta myös päällekkäin.

Ihmisiä pöydän äärellä tekemässä suunnitelmaa
Maaseutu.fi kuvapankki

Miten hommat etenevät?

kyläverkkohankkeen prosessikaavio
kyläverkkohankkeen prosessikaavio

1. Kysyntä ja aktivointi

Kysynnän ja aktivoinnin vaiheessa kylä eli kyläläiset kartoittavat tarvetta valokuituverkolle. Valokuidulle kun täytyy olla kylässä imu, sitä ei voi sinne väkisin työntää!

Kun kysyntää löytyy, voidaan aktivointia toteuttaa muun muassa postilaatikkojakeluna sekä kyläiltoina. Kiinnostuskartoitus on tärkeä osa kyläverkkohakemusta.

Kylätiedottajia voidaan myös hyödyntää, mikäli hanke sellaisen palkkaamisen sallii. Muistathan liittää hankehakemukseen kiinnostuneiden osoitelistan – muita henkilötietoja ei listaan tarvita. Tämän jälkeen perustetaan työryhmä, joka koordinoi muun muassa talkoita, hallintaa ja ylläpitoa.

2. Käynnistys

Hankkeen alkuvaiheessa otetaan alustavasti yhteyttä keskeisiin sidosryhmiin. Työryhmän tehtävänä on miettiä, mikä taho hakee rahoitusta hankkeelle. Onko olemassa jo sopivaa organisaatiota vai tuleeko perustaa oma? Kuten osuuskunta.

Lapin ELY-keskuksesta, Leader-toimintaryhmiltä ja maakuntaliitolta saadaan tietoa mahdollisista julkisista tuista, ja kuntaan on oltava yhteydessä heti valmisteluvaiheessa. Koska tuet maksetaan aina jälkikäteen, tarvitaan rakentamisaikainen laina eli siltarahoitus kassavirran turvaamiseksi. Tutustu oman kuntasi tapaan toimia.

Kun valokuituverkkoa varten haetaan rahoitusta, tarvitaan tarkka arvio kustannuksista ja verkon suunnittelu. Mikäli kustannuslaskelmaa ja 1. vaiheen suunnitelmaa varten ei löydy omaa osaamista, laskelma tulee hankkia osaavalta asiantuntijalta eli suunnittelijalta. Tämä on ainoa kustannus, joka voidaan lisätä kyläverkkohankkeeseen takautuvasti. Suunnittelijan hankinta tulee toteuttaa asianmukaisesti kilpailuttamalla.

Teleoperaattorilta pyydetään alustava selvitys ja tarjous alueen runkoverkkojen sijainnista ja mahdollisista liityntäpisteistä kylän läheisyydessä. Näiden tietojen perusteella muodostetaan alustava näkemys siitä, ovatko ulkoiset tekniset ja taloudelliset edellytykset verkon rakentamiselle olemassa. Tämä arvio kustannusten kanssa ratkaisee, voidaanko hankkeen valmistelua jatkaa käytännössä.

3. Sitouttaminen

Tässä vaiheessa selvitetään kyläläisten todellinen kiinnostus ja valmiudet sitoutua valokuituliittymän hankintaan. Tarvittaessa tiedottaminen toteutetaan talosta taloon. Samalla asetetaan alustava hintahaarukka liittymän hinnasta ja kerätään kirjalliset alustavat sitoumukset, joiden perusteella saadaan selville, ketkä kyläläiset ovat valmiita liittymään mukaan annettujen ehtojen puitteissa. Yhdessä tehdään päätös hankkeen jatkamisesta, nimetään rahoituksen hakija sekä sovitaan, mitä resursseja kyläläiset itse voivat käyttää verkon rakentamiseen ja ylläpitoon.


Talkootyöllä eli vastikkeettomalla työllä voidaan alentaa kokonaiskustannuksia ja kattaa osa mahdollisesti vaaditusta omarahoitusosuudesta. Tukikelpoisista kustannuksista talkootyötä voi olla 100 % omarahoitusosuudesta, mutta ne tulevat olla todennettavia hanketta edistäviä toimia vähentämään kokonaiskustannuksia. Verkon toimintavarmuuden takaamiseksi joudutaan yleensä turvautumaan ammattitaitoiseen ulkopuoliseen urakoitsijaan. Tiedottaminen hankealueella on tärkeää. Kyläillat ja verkkotapaamiset ovat yksi tapa ylläpitää tiedonkulkua. Samoin hyviksi havaittuja tapoja ovat tiedottamisryhmät eri välineillä kuten esim. sähköpostilla, pikaviestisovellukset, sosiaalinen media ja verkkosivut. Kyläläisten lopullinen kiinnostus ja sitoutuminen on tärkeää varmistaa. Tässä vaiheessa on olennaista päättää, mikä taho hakee mahdollista ulkopuolista rahoitusta, kuinka paljon rakentamisessa hyödynnetään talkootyötä ja millainen hallinta- ja ylläpitomalli verkolle valitaan. Kun nämä päätökset ovat syntyneet, tehdään myös päätös kustannuslaskelman ja verkon suunnitelmien tilaamisesta tai laatimisesta.

4. Suunnittelu

Verkkohankkeen edetessä laaditaan alustava eli 1. vaiheen verkkosuunnitelma ja kustannusarvio, joka vastaa rahoitushakemuksen vaatimuksia. Samalla käynnistetään tarvittavat lupamenettelyt. Lue lisää sijoitusluvan hakemisesta ELY-keskuksen hallinnoimille teille. Suunnitelmien ja kustannusarvion laatimisessa on suositeltavaa käyttää ammattitaitoista asiantuntijaa tai yritystä. Samoin lupahakemuksissa. Rahoittajaviranomaisen vaatimukset suunnitelmille ja kustannusarviolle tulee selvittää etukäteen.

Kustannusarvio laaditaan enimmäishintaisena, jotta lopulliset kustannukset eivät ylitä suunniteltua tasoa. Jos operaattori vastaa verkon hallinnasta ja ylläpidosta, tulee huomioida mahdolliset tekniset vaatimukset rakentamistapaan ja käytettäviin laitteisiin liittyen.

Suunnittelun edetessä tehdään lopullinen päätös hankkeen toteutuksesta ja rahoituksen hakemisesta.

5. Projektointi

Hankesuunnitelma on keskeinen osa rahoitushakemusta, mutta se tulee laatia huolellisesti myös, vaikka ulkopuolista rahoitusta ei haettaisi. Suunnitelman tulee sisältää verkkosuunnitelma ja kustannusarvio, ja rahoittava viranomainen antaa ohjeet vaatimusten ja hakemuslomakkeiden osalta. Kun vaatimukset täyttävä suunnitelma on laadittu, hakemus toimitetaan tarvittavine liitteineen ja haetaan vireille.

Rakentaminen edellyttää useita lupia. Teiden varsille sijoitettavat kaapelit vaativat luvan tien omistajalta – kunnallisilta tai valtiollisilta toimijoilta sekä yksityisteiden hallinnoijilta. Luvat edellyttävät katselmuksia paikan päällä ja niiden dokumentointia, usein yhteistyössä paikallisen tiemestarin kanssa. Tarvitaan myös liikenteenohjaussuunnitelma. Yleisimpiä lupia ovat sijoitusluvat yleisten ja yksityisten teiden tiealueille sekä maanomistajien luvat.

Tärkeää on huolehtia hankkeen taloudesta. Huomioi, että hankkeelle voi hakea ELY-keskuksesta ennakkoa. Se auttaa hankkeen aloittamisessa. Siitä huolimatta usein tarvitaan siltarahoituksesta apua. Maksatushakemuksien osalta kannattaa tehdä suunnitelma hyvissä ajoin.

Ohjevideo maksatuksesta

6. Toteutus ja dokumentointi

Rakennusvaiheessa hankitaan 2. vaiheen suunnittelu maanrakennus, teletyöt, tarvittavat materiaalit ja tarvikkeet kilpailuttamalla. Kun kustannukset ovat selvät, laaditaan liittymäsopimus ja niillä kerätään kyläläisiltä sitovat sitoumukset, joiden pohjalta varmistetaan riittävä osallistujamäärä ja etenemisedellytykset. Työt toteutetaan turvallisuusnäkökohdat huomioiden ja rakentamisesta tehdään tarkka dokumentointi. Asennus- ja liitostöiden jälkeen tilaajat kytketään verkkoon ja verkko yhdistetään operaattorin runkoverkkoon. Valmistumisen jälkeen verkko otetaan käyttöön, ja kyläläisille järjestetään tarvittaessa lyhyt käyttäjäkoulutus.

Hankkeen päätyttyä laaditaan loppuraportti ja maksatushakemus, jos kyseessä on julkisesti rahoitettu hanke. Kaikki rakentamiseen ja hankintoihin liittyvä dokumentaatio sekä tositteet toimitetaan rahoittajalle. Myös verkon tekniset tiedot ja kaapelien sijaintitiedot annetaan
viranomaisille telemarkkinalain mukaisesti. Teletoiminnan harjoittajalla on ilmoitusvelvollisuus Traficomille. Tuen maksaminen tapahtuu lopullisen hyväksynnän jälkeen.

Muistilista

  • Selvitä tarve
  • Kuka hakee tukea? Mikäli osuuskunta perustetaan, siihen tulee varata riittävästi aikaa.
  • Ota yhteyttä kuntaan.
  • Kuka tekee suunnittelun? Jos itseltä ei löydy osaamista, kilpailuta. Täältä ohjeita.

Kilpailutus

Kilpailuttaminen on yksi kyläverkon rakentamisen hankkeen kriittisimmistä vaiheista — ei pelkkä muodollisuus. Se vaikuttaa suoraan hankkeen kustannuksiin, laatuun, aikatauluun, riskienhallintaan ja myöhempään ylläpidettävyyteen.

Julkisten hankintojen perusperiaatteet

Hankintayksiköksi katsotaan myös yksityinen toimija, jos yli 50 % hankinnan rahoituksesta on julkista tukea. Hankintalain tavoitteena on tehostaa julkisten varojen käyttöä, edistää laadukkaita ja kestäviä hankintoja sekä turvata yritysten tasapuoliset kilpailumahdollisuudet.

Perusperiaatteet:

  • Tasapuolisuus ja syrjimättömyys
  • Avoimuus ja suhteellisuus
  • Läpinäkyvä valintaprosessi
  • Kustannusten kohtuullisuuden todentaminen

Kynnysarvot ja menettelyt

Hankinnan tyyppiKynnysarvo (alv 0 %)Menettely
Tavara- ja palveluhankinnat60 000 €Kansallinen hankinta
Rakennusurakat160 000 €Kansallinen hankinta
EU-hankinnat221 000 € (tavarat/palvelut) – 5,5 M€ (urakat)EU-menettely

Pienhankinnat (alle kynnysarvon) tulee silti kilpailuttaa avoimuuden ja tasapuolisuuden periaatteita noudattaen. Kustannusten kohtuullisuus dokumentoidaan hintavertailuin tai tarjouksin. Tiedot elokuu 2025.

Kilpailutuskoulutus-etäkoulutussarjan videot

Kilpailutusprosessi vaiheittain

Vaihe 1: Markkinoiden kartoitus

Tavoitteena on selvittää tekniset vaihtoehdot, hinnoittelut, sopimuskäytännöt ja toimijat. Hyödyllisiä keinoja ovat mm. Hilma-ilmoitus markkinavuoropuhelusta, toimittajatapaamiset ja referenssien tarkastelu.

Vaihe 2: Tarjouspyynnön laadinta

Tarjouspyynnön tulee olla selkeä, syrjimätön ja vertailukelpoinen.

Se sisältää:

  • Hankinnan kuvaus ja laajuus
  • Soveltuvuusvaatimukset
  • Valintaperusteet ja pisteytysmalli
  • Tarjousaika ja toimitustapa
  • CPV-koodit ja menettelyn kuvaus

Mikä ihmeen CPV-koodi?

Common Procurement Vocabularity (CPV) eli yhteistä hankintanimikkeistöä käytetään kuvaamaan hankinnan kohdetta. Hankintayksikön tulee käyttää aina EU-kynnysarvon ylittävissä hankinnoissa CPV-koodeja. CPV-koodit mahdollistavat mm. hakupalvelujen käytön, jotka helpottavat tarjoajia, kun he etsivät heidän alaansa koskevia tarjouspyyntöjä. Komission sivuilla on lueteltu käytettävät CPV-koodit.

Vaihe 3: Hankintailmoitus ja tarjousaika

Ilmoitus Hilmaan, jos yli kynnysarvon. Tarjousaika yleensä 30–35 päivää. Lisätietokysymykset käsitellään kaikille tarjoajille samansisältöisinä.

      Vaihe 4: Tarjousten vastaanotto ja arviointi

      Myöhästyneet tarjoukset hylätään automaattisesti. Ensin tarkistetaan soveltuvuus, sitten tarjouspyynnönmukaisuus ja lopuksi pisteytys. Kaikki dokumentoidaan huolellisesti.

      Vaihe 5: Hankintapäätös ja sopimus

      Hankintapäätös tehdään kirjallisesti ja perustellaan. Tiedoksianto tarjoajille ja 14 vrk odotusaika ennen sopimuksen allekirjoittamista. Sopimuksessa määritellään selkeästi toimitusehdot, hinnat, vastuut ja reklamaatiokäytännöt.

      Yleisimmät sudenkuopat ja niiden välttäminen

      SudenkuoppaMiksi ongelmaMiten vältetään
      Hankinnan pilkkominen pienempiin osiinKiertää kynnysarvoja, lainvastaistaLaske kokonaisarvo realistisesti ja valitse oikea menettely
      Epäselvä tarjouspyyntöTarjouksia ei voi vertaillaTee selkeät tekniset ja laadulliset määrittelyt
      Liian tiukat soveltuvuusvaatimuksetRajoittaa kilpailuaSuhteuta vaatimukset hankinnan kokoon
      Puutteellinen dokumentointiVaikeuttaa perustelua ja lisää valitusriskiäKirjaa kaikki vaiheet ja säilytä aineistot
      Poikkeuksellisen halpa tarjousToimitusongelmien riskiVaadi selvitystä ja harkitse vakuuksia
      Talkootyön ja urakan rajat epäselvätTulkintakiistatKirjaa vastuut ja rajaukset sopimukseen

      Parhaat käytännöt ja vinkit

      • Aloita valmistelu ajoissa ja kartoita markkinat
      • Hyödynnä valmiita mallipohjia ja ohjeita (Hilma, Ruokavirasto, hankinnat.fi)
      • Pidä yhteydenpito avoimena ja tasapuolisena
      • Kirjaa kaikki vaiheet kirjallisesti
      • Panosta pisteytysmalliin – se ratkaisee kilpailun suunnan
      • Älä kiirehdi kilpailutuksessa – kiire on suurin virheriski
      • Avoimuus, perustelut ja dokumentit ovat paras suoja valituksilta

      Linkkejä

      puhelin kädessä
      Parhaat käytännöt ja vinkit

      Hankkeen toteuttaminen

      Hankkeen toteuttaminen on vaiheittainen prosessi, joka alkaa kyläläisten sitouttamisesta ja etenee suunnitelmien laadintaan, lupakäsittelyyn ja rakentamiseen.

      Tärkeässä roolissa ovat myös resurssien ja aikataulujen huolellinen suunnittelu, jotta rahoitushakemus ja hankkeen käytännön toteutus sujuvat hallitusti. Tässä osiossa esitellään tarvittavat toimenpiteet, asiakirjat ja käytännön vaiheet valokuituverkon onnistuneeseen rakentamiseen.

      Valokuitua rakennetaan hiekkatien varteen.

      Vaiheittainen opas valokuituverkon toteuttamiseen 

      Tekstit ovat lainaus vuonna 2014 luodusta kyläverkko-oppaasta. Valokuituverkon toteutus alkaa kyläläisten kiinnostuksen kartoittamisesta ja etenee sitoumusten keruuseen, suunnitteluun ja rahoituksen valmisteluun. Kun suunnitelmat, luvat ja rahoitus ovat kunnossa, siirrytään rakentamiseen, urakoitsijoiden kilpailutukseen ja verkon liittämiseen. Lopuksi verkko otetaan käyttöön ja toimitetaan tarvittavat asiakirjat rahoittajalle.

      Kyläverkkohankkeen onnistumisen edellytys on kyläläisten vahva kiinnostus parempien nettiyhteyksien hankkimiseen. Hanke käynnistyy usein kyläillalla, jossa jaetaan tietoa verkkoratkaisuista ja kartoitetaan alustavasti asukkaiden kiinnostusta ja valmiuksia osallistua hankkeen toteutukseen. Tavoitteena on hahmottaa sopivan kokoinen, hallittava kokonaisuus, joka ei ole liian pieni tai liian laaja.

      Seuraavassa kyläillassa tai verkkotapaamisessa varmistetaan osallistujien kiinnostus ja valmius sitoutua. Tässä vaiheessa tehdään päätös siitä, miten hanketta jatketaan, kuka toimii rahoituksen hakijana, ja miten kyläläiset osallistuvat rakentamiseen ja ylläpitoon esimerkiksi talkoovoimin. Päätetään myös hankesuunnitelmien laatimisesta. Ulkopuolista, ammattitaitoista urakoitsijaa tarvitaan yleensä, jotta verkko täyttää toimintavarmuuden vaatimukset.

      Seuraavassa kyläillassa tai verkkotapaamisessa tehdään päätös varsinaiseen toteutukseen ryhtymisestä. Kyläläisiltä kerätään sitovat sitoumukset liittymien hankinnasta alustavan hintahaarukan pohjalta. Näin saadaan selville todellinen sitoutuminen ja osallisuus. Usein tämä vaihe edellyttää myös talosta taloon -viestintää ja henkilökohtaista keskustelua. Kuten kylätiedottajan palkkaamista mikäli se on mahdollista.

      Suunnitteluvaiheessa laaditaan alustava verkkosuunnitelma ja kustannusarvio. Suunnitelma tulee olla rahoittajaviranomaisen vaatimusten mukainen, ja sen tekemiseen kannattaa käyttää ammattitaitoista tahoa. Kustannusarvion on hyvä olla enimmäishintainen, jotta lopulliset kustannukset eivät ylitä arviota. Operaattori voi myös asettaa teknisiä vaatimuksia esimerkiksi laitteistolle ja rakentamistavalle.

      Rahoitusta haettaessa laaditaan hankesuunnitelma osana virallista hakemusta, ja se toimitetaan liitteineen rahoittajalle. Vaikka julkista rahoitusta ei haettaisi, suunnitelma tarvitaan. Huolellinen, realistinen suunnitelma ja hakemus ovat edellytys tuen saamiselle. Kuntaan, toimintaryhmiin tai maakuntaliittoon tulee olla yhteydessä mahdollisten tukien selvittämiseksi. Koska tuet maksetaan jälkikäteen, tarvitaan yleensä myös rakentamisaikaista lainaa.

      Lupamenettely on olennainen osa hanketta, erityisesti kaapeleiden sijoittamisessa teiden varsille tai yksityisille maille. Tarvitaan muun muassa sijoitusluvat yleisille ja yksityisille tiealueille, maahan ja siltojen rakenteisiin. Lupaprosessi käynnistyy katselmuksella, joka tehdään usein paikallisen tiemestarin kanssa. Katselmukset ja liikenteenohjaussuunnitelmat tulee dokumentoida huolellisesti.

      Rakennusvaiheessa hankitaan tarvittavat materiaalit ja tarvikkeet, mahdollisesti kilpailutetaan urakoitsijat, ja varmistetaan erityisesti työturvallisuus. Rakentamisesta tehdään tarkka dokumentointi. Tilaajat liitetään verkkoon ja kyläverkko kytketään operaattorin runkoverkkoon.

      Käyttäjille voidaan järjestää lyhyt koulutus liittymien ja palveluiden käyttöönottoon.

      Hankkeen lopuksi laaditaan loppuraportti ja maksatushakemus julkisen rahoituksen saamiseksi.

      Kaikki rakentaminen dokumentoidaan tarkasti, ja hankinnoista esitetään tositteet. Kaapelin sijaintitiedot tulee toimittaa viranomaisille telemarkkinalain mukaisesti. Kun loppuraportti ja maksatushakemus hyväksytään, haettu tuki voidaan maksaa.

      Tarvittavat resurssit ja aikataulut

      Hankkeen onnistuminen edellyttää riittäviä resursseja, selkeää aikataulua ja huolellista valmistelua. Rahoitus muodostuu usein omarahoituksesta ja hanketuesta, ja hakijatahona toimii tyypillisesti osuuskunta, kuntayhtiö tai valokuituyhtiö. Ennen varsinaista hakemusta tulee hoitaa mm. kiinnostuskartoitus, hakijatahon perustaminen, suunnitelmien laadinta ja kuntaneuvottelut. Valmisteluihin kannattaa varata riittävästi aikaa, sillä sekälupaprosessit että suunnittelutyö voivat olla hitaita ja monivaiheisia.

      Tukikelpoisena hakijatahona toimii verkon rakentaja ja omistaja — tyypillisesti osuuskunta, kuntayhtiö tai valokuituyhtiö. Tukikelpoisuus määräytyy valtioneuvoston asetuksen mukaan. Käytännössä hakijatahon on mahdotonta rahoittaa hanke täysin omavaraisesti.

      Rahoitus koostuu seuraavista:

      Omarahoitus – liittymämaksut, mahdolliset pääomasijoitukset sekä talkootyö, joka voidaan laskea rahalliseksi panokseksi.

      Hankerahoitus – maaseuturahaston tuki, jossa yhdistyy EU-rahoitus ja valtion osuus; lisäksi kunta voi myöntää siltarahoitusta tai suunnittelutukea.

      Riittävä henkilö‐ ja aikapanos on tärkeää – sitoutunut työryhmä jakaa tehtävät (kiinnostuskartoitus, viestintä, luvitus) ja vahvistaa hankkeen uskottavuutta rahoittajan silmissä. Valmisteluihin kannattaa varata kuukausia, sillä sekä byrokratia (kunnallishallinto, viranomaisluvat) että ulkoistettava suunnittelutyö vievät aikaa. Toimet ennen hankehakemuksen jättämistä vireille:

      1. Kiinnostuskartoitus: Kerätään alustavat ilmoittautumiset (esim. kyläillat, kyselyt). Arvioidaan omarahoituspotentiaali liittymämaksujen ja talkootyön perusteella.
      2. Hakijatahon perustaminen ja organisointi: Jos valitaan osuuskunta, perustamisasiakirjat laaditaan ja hallitus nimetään. Laaditaan tehtäväjako (pj., rahastonhoitaja, tekninen vastuuhenkilö).
      3. Suunnittelun ulkoistaminen: Kilpailutetaan tai valitaan valokuitu‐ ja maanrakennussuunnittelusta vastaava suunnittelija. Varmistetaan, että suunnitelma täyttää rahoittajan tekniset ja kustannusraportoinnin vaatimukset.
      4. Hankealueen rajaus ja laskelmat: Tarkennetaan reitit, liittymäpisteet ja kotitalouksien määrä. Laaditaan kustannus- ja rahoituslaskelmat (maanrakennus, teletyöt, materiaalit, projektinhallinta).
      5. Rahoitussuunnitelma ja kuntaneuvottelut: Sovitaan kunnan mahdollisesta suunnittelu- tai siltarahoituksesta. Yhdistetään omarahoitus, kunnan tuki ja maaseuturahaston osuus yhdeksi rahoitusmalliksi. Suunnittelutyö voidaan sisällyttää tuen piiriin takautuvasti vain siltä osin kuin se on tehty ennen hakemuksen virallista vireillepanoa — tästä on pidettävä kirjanpito ja tositteet erikseen. Kun yllä olevat vaiheet — erityisesti suunnitelma, kustannusarvio ja rahoitussitoumukset — ovat valmiit, hakemus voidaan jättää viranomaiselle. Hyvin valmisteltu hakemus lyhentää käsittelyaikaa ja helpottaa myöhempää maksatusvaihetta.

      Osuuskunta hakijana

      Useissa Lapin kyläverkkohankkeissa hakijatahona on osuuskunta. Ohessa koulutusmateriaalia osuuskunnan hyvään hallintoon. Sekä koulutusvideo osuuskunnan tulevaisuuden mahdollisuuksista.

      Verkon ylläpito

      Verkon ylläpito vaatii ennakoivaa huoltoa, selkeää vastuunjakoa ja nopeaa reagointikykyä häiriötilanteissa. Tässä osiossa käsitellään käytännön vinkkejä huoltoon, yleisimpiä ongelmia ja niiden ratkaisuja sekä pitkäaikaisen ylläpidon suunnitteluun liittyviä asioita. Tavoitteena on varmistaa verkon toimintavarmuus ja hyvä asiakaskokemus koko sen elinkaaren ajan.

      Joukko ihmisiä hymyilee tyytyväisesti maatalon pihalla
      Maaseutu.fi kuvapankki

      Vinkit verkon ylläpitoon ja huoltoon

      Valokuituverkon luotettava toiminta ei synny itsestään, vaan vaatii suunnitelmallista huoltoa ja ylläpitoa. Ennakoivat toimet, toimiva valvonta, selkeä tiedottaminen ja ajantasainen dokumentointi varmistavat, että verkko palvelee käyttäjiään häiriöttä. Hyvä ylläpito pidentää verkon käyttöikää ja turvaa asiakkaille laadukkaan yhteyden – myös silloin, kun ongelmia ilmenee.

      valokuitu
      Kuva Pixabaysta

      1. Ennakoiva ylläpito

      Suunnittele huoltotoimet etukäteen osaksi verkon elinkaarta. Tämä sisältää mm. laitteistojen ohjelmistopäivitykset, varalaitteiden hallinnan ja määräaikaiset tarkastukset.

      Huolehdi sähkönsaannin varmuudesta, erityisesti runkoverkon ja tukiasemien osalta. Varavoimaratkaisut (esimerkiksi UPS-laitteet) voivat estää palvelukatkokset sähkökatkojen aikana.

      2. Valvonta ja vikojen hallinta

      Ota käyttöön etävalvonta kaikissa keskeisissä verkonosissa. Se mahdollistaa nopean reagoinnin vikatilanteisiin ja mahdollistaa myös hälytyskynnyksen säätämisen.

      Hyödynnä automatisoituja ilmoitusjärjestelmiä, joiden avulla viat havaitaan ja käsitellään ennen kuin ne vaikuttavat käyttäjiin.

      Käyttäjäystävälliset ohjeet helpottavat tilapäisten ongelmien, kuten päätelaitteen tai sisäverkon häiriöiden, ratkaisua ilman huollon tarvetta.

      3. Tiedottaminen ja asiakaspalvelu

      Tiedota huoltokatkoista ajoissa ja selkeästi. Suunnitelluista huolloista kannattaa

      ilmoittaa eri kanavissa, kuten verkkosivuilla, sähköpostilla tai tekstiviesteillä.

      Tarjoa helppo tapa tehdä vikailmoituksia, esimerkiksi verkkoportaalin tai puhelinpalvelun kautta.

      Pidä asiakastuki helposti tavoitettavana, ja kouluta henkilöstö vastaamaan yleisimpiin vikatilanteisiin tehokkaasti.

      4. Dokumentointi ja ylläpitotiedot

      Päivitä verkkodokumentaatio säännöllisesti, erityisesti rakennusvaiheen jälkeen.

      Tähän kuuluu esimerkiksi kaapelireitit, liityntäpisteet ja jakamoiden sijainnit.

      Säilytä kaikki huolto- ja muutostyöt dokumentoituna, jotta verkon tilaa ja kehitystarpeita voidaan arvioida luotettavasti pitkällä aikavälillä.

      5. Ylläpitorakenne ja kumppanit

      Varmista riittävät resurssit ylläpitoon, joko oman organisaation sisällä tai ulkoistamalla tehtävät osaaville kumppaneille.

      Laadi selkeät ylläpitosopimukset, joissa vastuut, vasteajat ja rajat eri osapuolten välillä on määritelty tarkasti.

      Seuraa sopimusten toteutumista ja arvioi huollon laatua säännöllisesti.

      Yhteenveto

      Valokuituverkon tehokas huolto ja ylläpito edellyttävät ennakoivuutta, selkeää dokumentaatiota, aktiivista viestintää sekä toimivaa yhteistyötä. Hyvin hoidettu ylläpito ei vain ehkäise ongelmia – se myös pidentää verkon käyttöikää ja varmistaa luotettavan palvelun asiakkaille.

      Yleisimmät ongelmat ja niiden ratkaisut

      Valokuituverkon tyypilliset haasteet liittyvät ennakoimattomiin katkoksiin, laite- ja sisäverkkovikoihin, tukipalvelun kapasiteettiin, rakentamisen jälkitöihin, tietoturvaan ja dokumentaation puutteisiin.

      Kuvituskuva kädestä, joka pitelee suurta hammasratasta. Taustalla näkyy myös pienempi vaaleanpunainen hammasratas. Vihreä ympyrä toimii taustana. Kuva symboloi teknologiaa, kehittämistä tai järjestelmien hallintaa.

      1. Palvelukatkokset ja huoltoseisokit

      Ongelma:

      Suunnitellut huoltokatkot tai äkilliset katkokset yllättävät käyttäjät.

      Ratkaisut:

      Ilmoita huolloista ajoissa useissa kanavissa (verkkosivut, sähköposti, tekstiviestit).

      Ajoita työt käyttöasteeltaan hiljaisimpaan aikaan ja kerro selkeästi alku- ja päättymisaika.

      Sisällytä viestiin ohje laitteiden uudelleenkäynnistykseen, jotta yhteys palautuu nopeasti.

      2. Yhteyden katkeilu ja pätkintä

      Ongelma:

      Yhteys katoaa päätelaitteen tai sisäverkon häiriön vuoksi.

      Ratkaisut:

      Tarjoa käyttäjille selkeät itse-ohjeet (reitittimen/päätelaitteen uudelleenkäynnistys, kaapelien tarkistus).

      Käytä etävalvontaa, joka hälyttää automaattisesti verkon runkovioista.

      Pidä vikailmoituskanava helposti saatavilla ja reagoi siihen nopeasti.

      3. Asiakaspalvelun ruuhkautuminen

      Ongelma:

      Tukipalvelu ei vastaa odotusten mukaisessa ajassa, ja käyttäjät kokevat jäävänsä ilman tukea.

      Ratkaisut:

      Resursoi tukipalvelu niin, että vasteajat pysyvät luvatuissa rajoissa.

      Julkaise selkeät aikataulut asentamiselle ja häiriöiden korjaamiselle – ja pidä niistä kiinni.

      Tarjoa itsepalvelukanava (FAQ, chat-botti) kiireellisimpiin kysymyksiin.

      4. Rakennusjäljet ja ympäristön siisteys

      Ongelma:

      Kaapeloinneista jäävät kaivannot ja roskat herättävät tyytymättömyyttä.

      Ratkaisut:

      Laadi selkeä valvontasuunnitelma viimeistelytöille ennen rakennusvaiheen alkua.

      Varmista, että pinnat, asfaltit ja viheralueet palautetaan alkuperäistä vastaavaan kuntoon.

      Dokumentoi lopputarkastus ja ota palaute asukkailta järjestelmällisesti.

      5. Tietoturva ja laitepäivitykset

      Ongelma:

      Suojaamattomat etäyhteydet ja vanhentuneet firmware-versiot altistavat verkon hyökkäyksille.

      Ratkaisut:

      Vaihda oletussalasanat ja rajaa pääsy hallintaliittymiin.

      Ota käyttöön salatut etäprotokollat (esim. SSH, HTTPS) ja ajan tasalla olevat sertifikaatit.

      Päivitä laiteohjelmistot säännöllisesti ja automatisoi kriittisten päivitysten asennus.

      6. Puutteellinen dokumentaatio

      Ongelma:

      Kaapelireitit ja jakamojen sijainnit eivät ole ajan tasalla, mikä hidastaa vianhakua.

      Ratkaisut:

      Päivitä ja arkistoi kaapeliluettelot, kartat ja liityntäpisteet jokaisen muutostyön jälkeen.

      Säilytä huolto-, asennus- ja vikalogit keskitetysti ja varmista niiden helppo saatavuus.

      Hyödynnä digitaalisia karttajärjestelmiä ja versionhallintaa dokumenttien ylläpidossa.

      Yhteenveto

      Ongelmat ehkäistään parhaiten:

      1. Ennakoivalla suunnittelulla (huolto-ikkunat, kapasiteetti, varavoima).
      2. Selkeällä viestinnällä (tiedotteet, ohjeet, palautekanavat).
      3. Proaktiivisella valvonnalla (automaattiset hälytykset, etähallinta).
      4. Jatkuvalla dokumentoinnilla (as-built-kartat, huoltolokit).

      Näiden periaatteiden avulla verkon käytettävyys paranee, huoltokustannukset pysyvät hallinnassa ja loppukäyttäjien kokemus säilyy luotettavana.

      Pitkäaikaisen ylläpidon suunnittelu, kustannukset ja mahdollisuudet

      Verkon tulevaisuutta suunnitellessa on tärkeää tarkastella omistajuuden jatkamista, ylläpitoa ja kehittämistä. Hyvillä päätöksillä ja sopivilla toimintamalleilla voidaan varmistaa verkon käyttäjille paras mahdollinen käyttökokemus ja verkon arvo.

      Kaksi oranssia kättä pitelee sinisävyistä maapalloa vihreän ympyrän sisällä. Maapallossa näkyy erityisesti Afrikan ja Euroopan mantereet. Kuvitus viestii ympäristönsuojelusta ja vastuullisuudesta.

      Neljä vaihtoehtoista ylläpitomallia

      Itsenäinen hallinta ja toiminta

      Päivittäinen ylläpito hoidetaan paikallisesti omin voimin.

      Talkooväki ja paikalliset yhteistyökumppanit ovat keskeisessä roolissa.

      Mahdollistaa ketterän ja nopean reagoinnin, mutta kuormittaa henkilöresursseja.

      Yhteistyön tiivistäminen / “osuuskuntien osuuskunta”

      Osuuskuntien välistä yhteistyötä voidaan tiivistää (esim. “isännöinti”-malli).

      Mahdollisuus keskitettyyn resurssiin, joka hoitaa raportoinnin, jäsenrekisterin, viankorjauksen koordinoinnin jne.

      Yhteistyö mahdollistaa kustannusten jakamisen ja palvelujen kehittämisen.

      Verkon vuokraaminen

      Omistus säilyy osuuskunnalla, mutta ylläpito siirtyy vuokralle annettavalle taholle.

      Vuokrasopimuksissa tärkeää määritellä vastuut (ylläpito, kaapelinnäytöt, liittymät).

      Tarjoaa kevennystä hallinnolliseen työhön, mutta rajoittaa omaa päätösvaltaa.

      Verkon myynti

      Irtautuminen verkon vastuista ja hallinnasta.

      Ostajatahon motiiveja voivat olla verkon kehittäminen ja investointihalukkuus.

      Edellyttää huolellista arviointia ostajan taustoista ja hintatasosta.

      Eri mallien vahvuudet ja heikkoudet

      Itsenäisyys tarjoaa nopeaa reagointia ja päätösvaltaa, mutta kuormittaa.

      Yhteistyö tuo tehokkuutta ja innovointimahdollisuuksia, mutta vaatii koordinaatiota.

      Vuokraus helpottaa hallintoa, mutta talous- ja kehitysmotivaatiot on varmistettava.

      Myynti poistaa vastuut mutta luopuu paikallisesta vaikutusvallasta.

      Kustannusnäkökulmat

      Pitkäaikaisessa ylläpidossa huomioitava:

      Verkkotieto, passiivi- ja aktiiviinfrastruktuurin ylläpito, hallinnolliset tehtävät.

      Uusien liittymien rakentaminen sisältää luvitukset, suunnittelun, valvonnan ja dokumentoinnin.

      Mahdollisuuksia hintatason hallintaan mm. kilpailutuksella ja verkkojen yhdistämisellä (esim. musta kuitu).

      Ajankohtaista

      Lapin kyläverkkohankkeet

      Lapin kyläverkkohankkeet
      Lapin kyläverkkohankkeet
      Kyläverkkohankkeet Lapissa